Europa 2010 ♥

Resedeltagare: Pappa, lillebröderna Kristoffer & Henrik och Jag!
Länder: Tyskland, Tjeckien, Österrike, Slovenien (Endast genomfart) & Kroatien
Antal mil: 365
Smak: Träsmak! ;)
Mest galna minne: Pappa sittandes i piketbussen efter att ha blivit stoppad av den tjeckiska polisen.
Låt: Lady Gaga - Alejandro (Låten spelades ÖVERALLT, dygnet runt!)
Spel: UNO
Bästa leksak: Badbollen
Dryck: Öl, Öl & lite mer Öl! :D

BERLIN
Här finns så mycket att se, tyvärr hade vi bara en dag i denna stad men vi hann med massor! :)

Tv-tornet (Fick tyvärr inga bra utsiktsbilder från höjden) & Vårt hotell Park Inn;

Öl & Currywurst vid Alexandersplatz

Berlinmuren och Brandenburger Tor;

PRAG
Här bodde vi en fantastisk lägenhet så centralt man bara kan komma, fanns dock inga parkeringsplatser så pappa & Kristoffer fick ta en taxi tillbaka efter att ha parkerat bilen.. Haha.. :D Vi lyckades pricka in en konsert som hölls på en flytande scen i floden Moldau så det kryllade av folk överallt..

Mysigt med utomhuskonsert! (Scenen till höger i vattnet);

Karlsbron (Karlův most) här utkämpades 1648 strider mellan svenska armen & gamla stans befolkning;

WIEN
Vi såg faktiskt inte så mycket av denna stad för när vi kom fram till vårt hotell visade det sig att det låg jämte en stor nöjjespark. Av vad vi såg på håll verkade Lisebergs åkattraktioner fjuttiga.. Så efter att vi checkat in tog vi en promenad bort för att se vad det kostade, GRATIS (!) inträde.. det händer ju inte! Så där fastnade vi.. :D Blev en supergod middag, lite spelande och några åkattraktioner. Sen körde vi Go-kart, Haha sjukt roligt! Jag tror vi alla 3 körde som riktiga idioter.. :D Kvällen avslutades med en supersmarrig apfelstrudel med vaniljsås..

Pappa testade styrkan (Det gick sådär.. :P)

Riktiga män dricker GIGANTISKA öl;

Massa smarrig mat förtärdes under resan, här Wienerschnitzel;

Hittade en gammal favorit.. TopSpin! :) Hur kunde Liseberg göra sig av med den? På bild nr. 2 ser ni Praters slänggunga(!) Hahaha.. GALET högt upp! Fanns en hel del Crazy åkattraktioner..

PULA
På vägen till Kroatien drabbades vi av ett fruktansvärt oväder, regnet öste ner vilket var trist då vi alla hade hoppats på strålande sol och värme men vi gjorde det bästa av situationen.. Det blev spelkväll med Uno, Öl och massa goda tilltugg hemma på rummet! :) Dag 2 hade det slutat regna men var fortfarande molnigt så vi begav oss till Pula centrum med våra kameror som sanna turister. En underbar stad med massa historia och kvarlämningar från antikens Rom. Verkligen glad att vi fick se så mycket och under vår sightseeing började det spricka upp och vi fick fantastiskt väder som stannade resten av tiden här.. :)

"Arena" är världens sjätte största amfiteater, denna började byggas år 2;

Utsikten från vår balkong! Underbar pool och havet precis jämte..;

Vi trivdes bra i den Kroatiska solen.. :)

SALZBURG
På hemvägen stannade vi till ytterligare en gång i Österrike, i Salzburg. Här bodde vi på ett supergammalt hotell som låg fantastiskt fint i en dal mellan de höga alperna! :) Vi åkte till Obersalzberg för att kolla utsikten och såg även Kehlsteinhaus, Hitlers örnnäste, på håll. Efter en god middag i ingenstans (Bokstavligen talat! Vi åt middag på en restaurang som låg emellan den österrikiska och tyska gränsen!) blev det sängen tidigt, vi hade en lång bilresa framför oss..

Obersalzberg, Österrike har ett fantastiskt landskap;

Utsikten ifrån vår balkong på Hotell Vötterl;

HANNOVER
Efter att ha bilat i ca 9 timmar var jag fruktansvärt uttråkad och känslan av att aldrig mer vilja sätta mig i en bil igen var ett faktum! Vi checkade in, tog en öl och sedan hoppade vi i hotellets inomhusbassäng. De stackarna som låg där för att relaxa försvann snabbt när brorsorna började köra kanonkulan i poolen.. Haha! :D Det blev även ett stort ögonblick för Henrik som för första gången tittade under vatten.. Haha.. "MEEEN! Det ÄR suddigt!"
Hannover kändes dock mest som ett pitchstop för att sova!

Herzlich Willkommen Herrn Lindfors;

Hamburg & Kiel
Vi åkte till Hamburg till Reeperbahn (Hemsk gata!) och åt frukost/lunch innan vi begav oss vidare till Kiel och hem till våra tyska vänner Manfred & Traute. Alltid lika spännande att ses då dem endast kan tyska (inte ett ord engelska) och familjen Lindfors tyskakunskaper är ju allt annat än bra.. Haha.. :D Men dem är så snälla och det är faktiskt riktigt roligt att kämpa med att förstå varandra! Vi åkte och handlade alkohol och sedan blev det en fika hemma hos dem innan vi hoppade på Kielfärjan hem.. :)

Det har varit en riktigt intensiv men härlig resa, så många städer och intryck! Går inte att få med allt här i bloggen men det här inlägget ger nog en bra inblick i resan.. :) Skulle absolut kunna tänka mig att bila i Europa igen, det finns så fruktansvärt mycket att se!
Bilsemestern 2010 blir ett minne för livet! :)